maandag 21 maart 2011

En nu

Het is kwart voor drie ’s nachts en ik ben klaarwakker.
Het zou de jetlag kunnen zijn, maar gezien ik de laatste dagen doodmoe was en ’s nachts dus gewoon geslapen heb, (hetzij met ietwat verschoven uren) lijkt er iets meer aan de hand.

Waar het aan zou kunnen liggen is dat het morgen mijn de eerste (maan)dag is zonder werk.
De laatste weken heb ik natuurlijk ook niet bepaald gewerkt, maar toen was ik op vakantie en dan hoor je niet te werken hè.

Morgen echter, dan hoef ik niet te werken. Officieel hoef ik helemaal niets. Niet van anderen en ook niet van mezelf. Had ik tenminste nog zo met mezelf afgesproken.

Toch zijn er aardig wat dingen die ik zou kunnen gaan doen. En die kwamen net allemaal voorbij, terwijl ik in bed verwoedde pogingen deed te ontspannen (werkt nooit, maar ik blijf het proberen).
Waarom zou ik ze niet eens opschrijven dacht ik toen, dan hebben jullie er ook nog wat aan.

Daar gaan we, dingen die ik zou kunnen gaan doen nr. 1: Afspreken met oud-collega’s

Voor mijn vertrek bij mijn werk en naar Amerika* heb ik nogal wat mooie gesprekken en mailwisselingen gehad.
Hartstikke goed, zo’n afscheidsperiode, want dan besef je weer eens wat een leuke mensen je allemaal hebt ontmoet. Je bent dan ook vooral bezig met de positieve ervaringen, terwijl je (of ik specifiek dan) normaal toch geneigd bent veel energie te steken in alles wat er mis is of zou kunnen zijn.

* Zaten maar liefst 4 dagen tussen, achteraf wellicht een beetje krap gepland, qua emotionele verwerkingstijd. Tip voor anderen die mogelijk soortgelijke plannen hebben: Gun jezelf wat tijd na je laatste dag op het werk, al is het maar vanwege de kater na je afscheidsborrel.

Zo’n beetje al die gesprekken en mailwisselingen zijn geëindigd met: En als ik dan geen werk meer heb en terug ben uit Amerika, dan gaan we eens gezellig... koffie drinken (drink ik eigenlijk niet, maar in gebakjes eten ben ik dan wel weer heel goed, dus ik zeg altijd maar ja als mensen het voorstellen) of lunchen of zoiets.

Maar: Als je 4 weken niet meer op je werk bent geweest, ben je dan al een oud-collega te noemen? Niet dat ik ga bellen of mailen en dat ze denken: “heb je haar weer, ze is toch net pas weg.”

Nr 2. Afspreken met vrienden en familie
Behoeft niet zoveel toelichting wellicht, maar jullie krijgen ‘m toch.
Het was een hectische tijd na het overlijden van mijn moeder en tijdens het besluiten over het stoppen met werk etcetera. Dus heb ik hier en daar nog best wat bij te praten.
Bovendien heb ik duizenden foto’s en evenveel verhalen over de reis, en als er vrienden of familieleden zijn die denken dat ze vrijstelling krijgen vanwege het lezen van dit blog, think again.
De powerpoint is in voorbereiding, je bent gewaarschuwd.

Er zijn ook aardig wat mensen in mijn omgeving die best wat tijd (gaan) hebben overdag, zoals de burn-out-herstellenden, de ik werk maar 3 tot 4 dagen per weekers, de in-between-jobbers, de zwangerschapsverloffers. Zou ik zo een paar maanden mee kunnen vullen, daar eens langs te gaan.

Nr 3. Bezig gaan met mijn eigen bedrijf
Ja, daar ben ik nog niet helemaal aan toe geloof ik, maar heeft wel een behoorlijk aandeel in het gedachtenpakket.
Ook in deze categorie heb ik al een groot aantal niet zo heel concrete afspraken staan, in de trant van: dan gaan we eens afspreken om het te hebben over hoe het is om zelfstandig ondernemer te zijn/ hoe je een website maakt/ hoe je een ondernemingsplan schrijft.
Al die dingen die je normaal doet vóor je een bedrijf start.
(zie ook stukje KvK (ik moet nog leren hoe je links maakt, nog iets om op het lijstje te zetten).

Maar aangezien ik wel al een onderneming ben/heb moet ik op korte termijn ook al iets met omzetbelastingen. Ook al wordt er praktisch gezien nog niet zo bar veel omgezet, ik ben ingeschreven en dan moet je geloof ik al van alles. Ik heb de map van de Kamer van Koophandel dus nog niet gelezen.

Nou, snel maar weer afronden, deze categorie.

4. Koken en bakken
Deze komt als laatste maar heb ik eigenlijk al het meeste zin in. Is ook prima te combineren met categorie 1 en 2.
Ik wil de tijd die ik nu heb gaan gebruiken om een heleboel nieuwe recepten te gaan uitproberen en ook zoveel mogelijk dingen zelf gaan maken, ‘from scratch’.
Ben gisteren begonnen met pita-broodjes en lamsburgers. Weet je wat, hierbij wat plaatjes:




Vooral op de broodjes ben ik supertrots. Kneden als een dolle en twee keer één uur laten rijzen, maar dan heb je ook wat. Toen ze in de pan begonnen op te bollen en de eerste grill-streepjes zichtbaar werden, vulden mijn hart zich met grote vreugde. En ze smaken ook niet verkeerd.

(Voor de geïnteresseerden, de broodjes zijn van een deeg van bloem met kikkererwten met wat salie erdoor. In de burgers zitten o.a. ui, knoflook, koriander en pijnboompitten.
De recepten komen uit Home Made, van Yvette van Boven, echt een superleuk boek waar allerlei basisdingen in staan beschreven, zoals het zelf maken van jam, ijs, allerlei sauzen en broden.)

Wellicht moet ik nog werken aan mijn voedsel/fotografie, ik ga mijn best doen een volgende keer.

Categorie 5. De Rest
Dan is er nog veel meer te bedenken natuurlijk, yoga, sporten en weet ik veel wat allemaal nog.
Maar dat lukt me allemaal niet meer zo goed om concreet te omschrijven nu. Ik lijk zowaar weer moe te worden, dus ik ga maar eens een nieuwe poging slapen wagen.

1 opmerking:

floortje zei

leuke blog heb je..helemaal des saskia's als ik het lees hoor ik het je zeggen ;-)) heel grappig..wel goed om de dingen van je af te schrijven.